7e och sista behandlingen/Pic-line eller Port

2024-01-31- Igår den 30e januari gjorde jag min sista och 7e behandling. Det käns som en stor lättnad att jag nu kan gå vidare och planera för plastik operation den 20e februari.
Oturligt nog fick jag en blodpropp straxt innan den sista behandlingen orsakad av "Pic-linen" på vänster arm. Jag väntade hela helgen trotts en rejält svulnad i handen och armen, ömmande mot halspulsådern och inverkan på blodkärl. Jag väntade pga att jag hade en läkartid följande måndag, Det ogillades naturligtvis och jag blev informerades om att jag skulle ha tagit kontaktat med akuten direkt.
Från min läkare åkte jag till Akuten där jag blev kvar i 12 timmar och undersöktes nogrannt med ultraljud, skiktröntgen, blodprover, EKG. Man konstaterade blodpropp från armen och upp i halspulsådern men tack och lov hade den inte vandrat vidare till lungor eller huvud🙏
Nu går jag på blodförtunning, sprutor den första månaden (Fragmin 12500 IE) och troligen i tablett form under resterande halv år.
 
Lång väntan mellan alla undersökningar och jag hinner studera en tavla som hänger ovanför min säng och inser att jag är lyckligt lottad som inte är drabbad av det jag läsa där. Det finns alltid mäniskor som har det värre, viktigt att påminna sig om.
 
   
  Information som framkommit i efterhand är att "Subkutan venport" är att föredra vid brösttumörer.
Jag hade en sådan vid min första behandling 2017 utan några besvär eller komplikationer, se tidigare berättelse!.
Pic-linen har blivit en slentrian, ett enklare alternativ och antagligen mycket billigare.
Många problem har kommit upp i kontakt med andra som gått igenom liknande behandling, sepsis och blodproppar, tror att det är vanligare än man vågar påskina!.
Jag fick en Pic-line istället för venport den här gången pga att det bråskade och många stod på kö, skulle tro att det även handlar om brist på resurser och ekonomi.
 
       
 Eftersom min Pic-line var förbrukad fick man istället lägga en infart i den andra armen på Karolinska för kontrastvetska och vid min sista behandling, vilket skapade lite dramatik då jag blivit svårstucken, troligtvis beronde på cytostatika behandlingen där vener blir sköra och spricker, efter två försök på akuten och fem försök på behandlingsavdelningen lyckades man, men armen blev ganska illa tilltygad och blodtrycket fick en rejäl skjuts.
 
 
Sista behandlingen och glada miner😀
 
 
En för dagen ny på behandlingsavdelningen, en tejp man fått från akuten, istället för den vanliga  som fastnar på huden, riktigt bra och enkel att ta bort.
 
 
 
LIVET
 
 
 
 
Vi firar även andra hälftens 66-års dag 27 Januari, kanske inte som tänkt men det blev lite god midda hemmavid. Vi firade 65 tidigar i oktober 2023, en försenad present, konsert med Madonna på "Tele2 arena"👌
 
Välkommen att läsa om min tidigare resa 2017 som kanske är lite ovanlig i jämförelse med det jag går igenom idag. I min blogg finns även matnyttig information om forskningen.
 
Allmänt | |
Upp