6 veckor efter operation

 2024-04-03 6 veckor efter operation och jag gör ett återbesök på Karolinska, det sista på ett bra tag hoppas jag. Jag går igenom med läkare min tilläggsbehandling med preparatet "Anastrozol" ett antihormonell medicin samt "Verzenios", en typ av selektiv behandling som kallas CDK4&6-hämmare,  antikroppar som påverkar en eller fler kända målmolekyler i cancercellerna, även ett preparat som kan påverka dom vita, röda blodkropparna.

Verzenios i kombination med tidigare nämnda läkemedel är en behandling för patienter med hormonreceptorpositiv (HR-positiv), human epidermal tillväxtfaktorreceptor 2-negativ (HER2-negativ), lymfkörtelpositiv bröstcancer i tidigt stadium med hög risk för återfall. Man gör en blodstatus innan behandlingen påbörjas, varannan vecka under de första två månaderna, en gång i månaden följande två månaderna och efter det mer sällan. Den vanligaste biverkningen är diarré och tyvärr har jag redan sett en tedens, jag har dessutom en känslig tarm. Jag får ta diskussionen med läkare som riinger mig efter 3 veckors användning.

I höst påbörjar jag ytterligare en behandling med läkemedlet "Zoledronsyra" som ges som dropp, ytterligare ett läkemedel som kan ge biverkning som påverkan på kalkmängden i blodet, men det finns ju kalktabletter👌,

Det är många år av läkemedel och jag kan erkänna att jag var oförberedd. Men jag orkar inte tänka på biverkningar och hur min kropp kommer att att påverkas. En dag i taget har jag fått lära mig och att aldrig ta ut något i förskott!. 

I min senaste diskussion med läkare har jag även fått ett rimligt svar på varför en direktrekonstruktion av bröstet inte var möjlig. Tumören var för omfattande och fördelar med fördröjd rekonstruktion är att man genomgår en mindre operation initialt och sedan hinner återhämta sig från cancerbehandlingen innan man opereras igen, ett argumentet jag kan köpa och att jag får vänta ett år är något jag nu har accepterat.

https://www.internetmedicin.se/plastikkirurgi/brostrekonstruktion

Jag hämtar ut två bröstproteser som Landstinget bjuder på. Investerar även i ett par bekväma sportbehåar med plats för protesen. Vi får se hur mycket som jag kommer att använda den, men den känns bekväm.

 Vi firar påsk!

Väninnan och jag går på ABBA museet. Gruppen firar 50års.jubileum i år👏

Allmänt | |
Upp