3e behandlingen

2023-11-08 Igår fick jag min 3e och sista behandling för den här omgången, den 28 november börjar jag behandling med nästa cytostatika. Mår lite illa som vanligt. Utanför fönstret strilar regnet från en gråmulen himmel, typiskt novemberväder. 
Ihelgen har vi firat Alla helgona. Jag tog en promenad till Hammarby kyrka för att besöka Erik och Ingers grav, mina svärföräldrar och även minneslunden för att hedra min övriga familj.
 
2023-11-22 6:e dagen efter sista behandlingen får jag åter en febertopp men bara 37,8 den här gången som varar ett dygn. Jag är otroligt svag och trött i fyra dagar och det blir soffläge framför Tvn. Skillnaden är påtaglig från när jag 2017 fick möjlighet till behandling i Italien, solen, värmen och omgivningen gav mig enegi som jag har svårt att hitta här i november. Från Italien skickar man mig stora solar via SMS 💟
Den 16: en ny magnetröntgen som jag nu fått svar på. Det var ett positivt besked min läkare Alexios igår lämnade på telefon.Tumören har svarat positivt på den första behandlingen och krympt ner något. Inga negativa förändringar har tillkommit. Jag är så lättad att allt går rätt riktning och känner mig väl förberedd efter mitt läkarbesök i måndags för den nya behandlingen som påbörjas nästa tisdag, den här gången med läkemedlet "Docetaxel",
Ett annat preparat än vid min behandling 2017 men från samma familj som "Paclitaxel".
Skillnade är att den är lite tyngre, helt enkelt en lite tuffare behandling, Jag hoppas min kropp ska klara den, till en början med en lite mindre dos som senare kan ökas på.
Enligt studier kan det senare "Docetaxel" kunna ge mer biverkningar, effektivare men medföra större risker. Studien publicerades i European Journal of Camcer Supplement vol 1:15.  Men något jag lärt på vägen är att preparaten påverkar individuellt och biverkningarna inget man ska ta ut i förväg, om behandlingen inte fungerar avbryte man och hittar en ny lösning.
Reserna fram och tillbaka till Karolinska blir många men härliga stunder avbryter den tuffa vardagen.😊
 
2023-12-13 Lucia och inte lång till jul. Den 19e gör jag min 2a behandling men först träffar jag läkaren den 18e. Den 1a behandlingen med ny cytostatika blev ingen rolig upplevelse då jag samtidigt fick influensa, möjligen en variant av covid? med väldigt ont i kroppen, 39 graders feber och snuva. Snabbt övergående dock och nu mår jag betydligt bättre. Jag vaccinerade mig 24e november och hade hoppats klara mig😠
I stort tycker jag mig klara behandlingen ganska bra.Tappar smak emellanåt och mycket smakar inte som vanligt. Tråkigast är vinet som jag älskar med en bit ost😋, värsta antabus behandlingen!.
Humöret sviktar ganska rejält också och jag har inte samma tålamod med mäniskor. Stackars mamma som jag fortfarande bor hos får känna av min irritation och jag får ofta tygla mina känslor.
Därför har jag och Uffe min andra hälft bestämt att flytta till en av sönerna till jul. Han är nyseparerad och bor nu själv i ett stort hus. På så sätt kan jag få mer utrymme för mig själv, en stor anledning till att jag valde behandling i Italien för sex år sedan.
Säkert är att trotts all kärlek och omtanke från nära och kära så känner jag mig väldigt ensam med min sjukdom och ingen kan riktigt förstå vad man går igenom och Insikten blir tydlig att bara jag kan påverka mitt liv och ta kontrollen, jag måste bestämma mig för vad som är viktigt för egen del, en stor portion egoism, men det är tillåtande i situationen.
 
   Mina fina vänner på fika i "Gamla apoteket" Vintern är här för att stanna??
Allmänt | |
Upp