Tankar kring pensionen

 2023-01-23 Det har nu gått en tid och det har börjat sjunka in att jag faktiskt är pensionär. Alla strider med domstolar och försäkringskassan är äntligen över och jag har fått lugn och ro!. Det känns så fantastiskt och jag har börja tänka på vad jag vill ha ut av livet, som nu tar en ny vändning.
Det är som en väninna sa till mig, det gäller att planera sin pension precis som sitt yrkesliv.
Det pågår en het diskussion just nu om höjd pensionsålder och förändringar inom sjukförsäkringen.
Vad vi måste vara överens om är att det måste ske stora förändringar som kommer att kräva större kostnader för social trygghet.Vi blir allt äldre och människor kommer att vilja jobba längre upp i åldern eller trappa ner under en tid.
I media pratas allt mer om 65+. Se din ålder som en styrka och var stolt över den, fram för allt fortsätt se framåt.
Hotell Romantik är en ny programserie som nyligen haft premiär, där svenska som nått pensionsålder (den äldsta deltagaren är 78 år) checkar in på ett idylliskt schweiziskt alphotell under en vecka för att se om vänskaper och – i bästa utfall – romanser kan uppstå. Det bjuds på värme, livsvisdomar, skratt, sorg, nakna kroppar och kärlek. Det här är ett ny koncept som väckt starka känslor hos människor.
Normer för äldres sexualitet är under förändring men det finns fortfarande negativa attityder kring äldre och sexualitet i samhället. Forskning visar att äldre personer idag är ofta sexuellt aktiva och nöjda med sitt sexliv men fortfarande finns så mycket tabu.  
 
 
Allmänt | |
Upp