Temporalisarterit

2023-02-14 Inte trodde jag att jag skulle komma till Sverige och fara runt på olika akutmottagningar och sjukhus, Uppsökte läkare 1 februari och blev skickad till Akuten på Danderyd med anledning av mina symtom sen en vecka tillbaka, huvudverk som inte hjälpte med ipren,alvedon, smärta vid tinningen. Fick sitta på akuten i tre timmar och hamnade tillslut på AVA över natten där jag fick kortison intravinöst. Dagen därpå skickade man mig till St Eriks ögon akut på KS.
På¨fredag 3e till Danderyd igen för ultraljud på blodkärlen vid tinningen och vad som misstänks är Temporalisarterit men ytterligare Biopsi och prover behövs. Biopsin gjordes torsdag 9e på Danderyd, en operation som blev mer omfattande än jag trott och tog ca en timmme. Man plockade bort en bit av tinningpulsådern för undersökning i mikroskop. Äter hög dos av kortison 60mg.
Till veckan ska jag ta CRP, SR prover, CRP är ett protein som finns i blodet. Halten av CRP i blodet ökar om det finns en infektion eller inflammation i kroppen. Förhöjd SR är ett ospecifikt fynd och kan orsakas av en mängd sjukdomar, men även av andra tillstånd. Internationellt anses SR vara av tveksamt kliniskt värde med undantag för att styra behandling vid temporalisarter.
Fortsättning följer...........
 
2023-02-26 Nu har jag fått alla provsvar. Man kan inte se några tecken på inflamation och det var med otrolig lättnad. Hade nästan ställt in mig på lång behandling med kortison
   
Allmänt | |
Upp