Segern mot Försäkringskassan

2022-12-14 Den 29e November ger Försäkringskassan mig äntligen rätt till sjukersättning (förtidspension). Motiverng: FK bedömer att min arbetsförmåga nu är stadigvarande helt nedsatt på grund av sjukdom i förhållande till förvärvsarbeten på arbetsmarknaden och att det inte finns någon behandling eller rehabilitering som kan förväntas förbättra min arbetsförmåga. I beslutet har man tagit stöd av läkarutlåtande från min läkare samt konsultaion med försäkringsmedicinsk rådgivare.
Lättnaden är obeskrivlig och ogripbar samtidigt känner jag mig otroligt stolt att jag efter 3 års kämpande med Fk och domstolar går segrande ut💪. 
Jag har lärt mig otroligt mycket längs min resa både juridik och hur samhället fungerar. Jag är starkare än någonsin och jag har fått tilltro till min egen förmåga.
Nu kan jag äntligen fokusera på min hälsa och planera min framtid.
 
Den 1 september 2022 trädde två lagändringar i kraft för sjukförsäkringen. Den ena berör bedömning av arbetsförmåga mot arbete inom en angiven yrkesgrupp för sjukpenning och den andra särskilda regler för äldre inom sjukersättning, 60+.
Allmänt | |
Upp