Striden mot Försäkringskassan

2020-10-25 Jag har inte pratat mycket om striden som jag för mot Fösäkringskassan. Det är först efter tre år som man sätter igång en "Aktivitetsförmågeutredning" på Danderyd, mitt i sommaren 2020 och under tider av pandemi. I utredningen kommer tydligt fram min arbetsförmåga och problemen som jag har i ryggen som gör att jag är begränsad i min vardag. Trotts det hävdar Försäkringskassans handläggare att jag nu är arbetsför då jag har rörelseförmåga i fingrar, händer och klarar att föllja instruktioner, vilket är helt irrelevant och har inget med min ryggproblematik att göra, som jag också för fram i min överklagan. Jag gör även tydligt att jag är långt ifrån färdigbehandlad och att jag som många andra har fått mycket uppskjutet på framtiden p.g.a pandemin. Här näst ska jag få hjälp från smärtmottagningen på Akademiska och en ny magnetröntgen med uppföljning och diskussion med min läkare på Spine Center om eventuell ny operation. Tydligt är att man lyssnar mer till Försäkringskassans egna så kallade "medecinska rådgivare" i stället för att lyssna på den behandlande läkaren och ser till den utredning som har gjorts som ska ligga till grund för FK beslut!. Det är inte nog med att man ska ta strid mot dom beslut som kommer och som dessutom skjuts upp vartefter överklagan kommer in, man måste även se till att ärendet följs upp korrekt vad gäller ersättning, och där har jag själv fått ta kontakt med FK för att få den ersättning som jag har rätt till under omprövning. Vi betalar till Sjukförsäkringen och ska också ha rätt till den om så krävs, men tydligen går pengarna till något annnat i samhället!. Nu går jag här med min oro inför framtiden och dom beslut som snart ska komma och som blir avgörande för min framtid.
 
2020-11-05 Min överklagan var till ingen nytta!.Ingen som helst förklararing till varför man gjort avslag mer än det som tidigare kommit fram. Jag ringer handläggerens chef och ifrågasätter hennes kompetens, har hon läst regeringsbelut?. "sjukskriva som har pga pandemin fått uppsjutna operationer och rehabilitering ska inte utförsäkras", detta gäller fram tom sista december 2020.
Jag är en av dom!. Man lämnar dessutom ute viktig information i beskrivningen av mitt ärende där jag i mitt brev och överklagan talar om att jag inte fått  någon förbättring utan tvärt om försämrats, vilket har av stor betydelse för beslutet.
Det stora hånet kommer senare i avslaget där man föreslås att jag går tillbaka i arbet minst i samma utsträckning som tidigare första vardagen efter min sista dag med sjukskrivning.
Eller
Anmäla mig till arbetsförmedlingen inom 25 dagar efter min sista dag med sjukpenning. Då jag även måste aktivt söka arbete som motsvarar hela min tidigare arbetstid. Var finns rimligheten i detta?.
Jag sjukskrevs och opererades pga av förslitningar orsakat i arbetet. Jag jobbade långa arbetspass 10-12 timmar på hårda golv och med tunga lyft. Min situation i dag är att jag inte klrar en normal vardag.
Nu gör jag på nytt ett försök att överklaga till en annan instans inom FK?. som jag hänvists till av handläggarens chef som säger sig inte ha möjlighet att ändra på beslutet.
Sen blir det förvaltningsrätten!.
 
2021-01-25 Lönlöst att överklaga till en enhet inom samma instans (Försäkringskassan), jag anser att det är "Jäv", och så klart blev det även här avslag. Nu har en överklagan till Förvaltningsrätten skickats gällande sjukpenning och även sjukersättning. Den 1 Februari ska jag på återbesök till Spine Center.
 
2021-03-04 Jag blir uppringd av FK och man informerar mig om att man fått in ett läkarintyg som möjligen kan ge mig en ny sjukperiod och jag uppmas ansöka. Det här gör jag med resultat "Avslag" i den inkomstutredning som gjorts. Jag påstås inte ha skyddat min SGI med att anmäla mig till Arbetsförmedlingen eller genom inkomst från Nuance Group (som inte längre är min arbetsgivare). Kvarstår nu är om man gör samma bedömning hos den "Förmånshandläggare" som ska ta hänsyn till nytillkommen information kring min sjukdomsbild, senare får jag ett slutligt beslut. Jag har nu fått resultat på MR från Spine Center som visar på en ny systa. Detta enligt mig ska vara avgörande för  berättigat SGI-skydd, som träder in om man inte faller inom ramarna för SGI d.v.s. inte fått inkomst från arbetsgivare eller tidigare haft SGI-skydd. Systemet är mycket komplex och tar ingen hänsyn till sjukdomen utan hur man skyddat sin SGI. Jag har förklarat i min överklagan att anledningen till att jag inte anmält mig till AFär den att jag ansett mig inte kunna stå arbetsmarknaden till förfogande mindre veta om/när jag kan komma tillbaka i arbete inom överskådlig tid. Jag har under snart 4 år haft läkarintyg som styrker min 100% nedsatta arbetsförmåga, oberoende FK bedömning. Nu är det bara att vänta IGEN.  
 
 
 2021-05-29 Jag fortsätter striden om sjukpennig/sjukersättning och har nu två ärenden som ligger i Förvaltningsrätten samt ett ytterligare på väg in då man fortsatt hävdar från FK att jag inte skyddat min SGI. Det är en rundgång som jag tvivlar på om det någonsin får ett slut?. Nyligen bestämde regeringen att arbetsförmågan hos personer som har varit sjukskriven i ett halvår ska prövas mot en given yrkeskategori. Tidigare slutade denna grupp att få sjukpenning om de kunde ta ett "normalt förekommande arbete". ofta fiktiva och många som var för sjuka för attt kunna arbeta blev då utkastade ur sjukförsäkringen. Jag får väll avvakta och se vilket arbete man har att föreså mig  som varit sjukskriven i över fyra år och närmar mig pension????.
Nu ska alltså FK bli tvungen att tala om vilken yrkeskategori som man tänker sig att personer ska kunna jobba i och kan man inte hitta det lär hen fortsätta få sjukpenning, tyvärr en lagändring som kan dröja till 2022, alldeles för lång tid enligt LO som föreslår hösten 2021. Men eftersom det ska ta så lång tid som 1 1/2 år  vill regeringen ge en tillfällig lättnad i sjukförsäkringen, innebärande att personer som väntar på vård eller rehabilitering ska undantas från prövningen vid 180 dagar, vid längre tids sjukskrivning är det ännu osäkert?.  
 
 2021-09-13 Tyvärr blev det ett "NEJ" i Förvaltningsrätten till Sjukersättning och förtidspension. 
Förklaring till utslag och Dom: Eftersom ett sjukdomstillstånd liksom effekterna av detsamma kan variera från person till person liksom över tid räcker det i allmänhet inte med att de
medicinska underlagen anger diagnoser, utan det måste klart framgå vilka
funktions- och aktivitetsbegränsningar sjukdomstillstånden medför. Det är
den försäkrade som ska visa att han eller hon har rätt till ersättning. Nedsättningen
av arbetsförmågan, liksom dess omfattning och varaktighet, måste
kunna styrkas genom medicinska handlingar.
 
Av konsultation med försäkringsmedicinsk rådgivare framgår bl.a. följande.
Det framkommer kognitiva begränsningar i samband med smärtskov men
går inte att värdera hur ofta smärtskoven kommer eller om funktionen
kognitivt är nedsatt även mellan skoven. Underlaget beskriver inte i
tillräcklig omfattning vilka fysiska aktiviteter den försäkrade är nedsatt i.
Sammantaget blir omfattning och grad av funktionsnedsättning och
aktivitetsbegränsningar otillräckligt beskrivna i underlagen. Även given
behandling är övergripande beskriven och av den information som finns i
underlaget går inte att bedöma om ytterligare behandlingsalternativ kan finnas.
 
Mina ord:trotts bevis på att medicinsk behandling, operation och olika typ av smärtblockader utförts på Ersta och Akademiska sjukhuset utan synlig förbättring.
 
Läkare vid Stockholm Spine Center bedömer att Lena Sandberg har degenerativ
skolios, diskdegenerationer och en facettledscysta. Ytterligare ingrepp
kan innebära risker för att skoliosen ska öka. Dock kan facettledscystan tas
bort med oklart resultat. Läkaren ser ingen större chans till förbättring inom
överskådlig tid vare sig det gäller ryggsmärtan, domningen eller den nedsatta
kraften i vänster ben.
 
Mina ord: "Trots läkares utlåtande och bedömningen om en icke möjlig förbättring inom överskådlig tid blir domen den samma".
 
Den utredning som finns i målet ger inte enligt förvaltningsrätten
stöd för uppfattningen att mina besvär är av den omfattningen att
de sätter ned min arbetsförmåga i förhållande till alla typer av arbeten på
den öppna arbetsmarknaden, inklusive anpassade arbeten.
 
Av arbetsförmågebedömningen (utredning utfördes av FK 2020) framgår att jag rekommenderas
att snarast påbörja smärtrehabilitering som anges kunna förbättra
funktionsnedsättningarna och aktivitetsbegränsningarna.

Slutord: Lena Sandberg kan därför inte anses ha gjort sannolikt att ytterligare medicinsk
eller arbetslivsinriktad rehabilitering inte bedöms kunna leda till att hon
återfår någon arbetsförmåga eller att den arbetsförmåga som finns kan förbättras.
Förvaltningsrätten anser sålunda att Lena Sandberg i nuläget inte visat
att hennes arbetsförmåga på grund av sjukdom är stadigvarande nedsatt
med minst en fjärdedel i förhållande till arbeten på den öppna arbetsmarknaden.
Det saknas därmed förutsättningar att bevilja Lena Sandberg sökt
sjukersättning.

Mina slutord:
Efter 365 dagar sjukskrivning tvingas så gott som alla långtidssjukskrivna att avbryta sin rehabilitering för att söka arbete, vilket arbete som helst, på hela arbetsmarknaden. Även om det är ett jobb du inte har några som helst förutsättningar att klara av eller ens få.
Detta har jag nu för avsikt att göra och därefter ska jag skicka alla svar till AF, FK "tack för din ansökan men tyvärr har vi gått vidare med andra sökanden", Jag undrar hur många som jag ska behöva delge???.
Trotts att socialförsäkringarna är försäkringar är det uppenbart att det rigida regelverket handlar om att spara pengar i statsbudgeten!!.
Enligt vårdförbundet ligger nu ett utredningsförslag om en ventil i sjukersättningen, som skulle göra det lättare för utslitna människor som fyllt 60 år att få sjukersättning🙏
Nu går min överklagan vidare till Kammarrätten!!, dvs. om det godkänns efter prövning.
 
2022-02-10 Lite intressant information från riksdag och AFA försäkring!
Riksdagen har nu äntligen uppmärksammat att det finns problem i systemet med sjuk och aktivitetsersättning, ett förslag har nu kommit (SOU 2021:69). för att öka tryggheten för personer med långvarigt nedsatt arbetsförmåga. AFAS förslag är att istället för att prövas mot normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden ska prövas mot ett erbjudet arbete. Där personer som  har fem år till pension ska arbetsförmågan bedömas mot tillgängliga arbeten som dom har erfarenhet av senaste 15 åren. Man uppskattar att effekten av dessa förslag kommer att leda till en ökning av beviljad sjukersättning med 5000-10000 personer per år. Bedömningen är att majoriteten av dessa personer annars skulle ha fått sjukpenning, arbetslöshetsersättning eller ekonomiskt bistånd från kommunen, vilket gör att de statliga utgifterna inte skulle påverkas särskilt mycket.  
 
 
Allmänt | |
Upp